OKbase / Blog / Rozhovor: Ohlédnutí za rokem 2021

Rozhovor: Ohlédnutí za rokem 2021

17. 2. 2022 4 minuty čtení
  OKsystem

O shrnutí loňského roku jsme požádali Vojtěcha Klimeše, šéfa vývojového oddělení OKbase. Jaké nastaly legislativní novinky a které pokroky v PAPERLESS procesech pro personalisty a účetní se podařily zrealizovat?

 

Rok 2020 byla tak trochu legislativní divočina, jak hodnotíte rok 2021?

Přesně tak, rok 2020, kdy nás všechny epidemie COVID-19 zaskočila nepřipravené, byl legislativních změn plný. Často se legislativa měnila ze dne na den, s platností téměř okamžitou, což komplikovalo život všem. Napsal jsem o tom tehdy článek nazvaný „Instantní zákonodárství“, ten myslím hovoří za vše. :)

Ani vloni v roce 2021 jsme se nevyhnuli některým zmatkům, například kolem tarifních tabulek pro některé profese. Ty totiž nejen že vyšly na poslední chvíli, ale vzhledem k výměně vlády dokonce krátce po sobě ve dvou verzích. Jinak se ale dá říct, že z legislativního pohledu se situace trochu uklidnila.

 

Jak pokračuje rozvoj digitalizace v rámci OKbase? Narušila ho epidemie?

Naopak. Přetrvávající epidemie zesílila potřebu elektronizace dalších procesů. Podporujeme tento trend a dáváme mu vysokou prioritu. Hned na začátku roku 2021 jsme připravili verzi, která umožnila elektronickou distribuci ELDP mezi zaměstnance prostřednictvím webového klienta. Dále jsme obratem reagovali na povinnost testování zaměstnanců a připravili dvě řešení evidence těchto testů, jedno jednodušší pro samotestování, druhé pro ty naše velké zákazníky ve výrobě, kteří využívali služeb externích laboratoří přímo ve svých závodech.

 

Urychlili jsme vývoj elektronizace Prohlášení poplatníka daně a Žádosti o roční zúčtování daně včetně elektronické distribuce Potvrzení o příjmech pro ty zaměstnance, kteří žádost o roční zúčtování daně podávají sami. Mohu s hrdostí potvrdit, že nemálo našich zákazníků tuto funkcionalitu využívá už pro zúčtování daně za rok 2021.

Vojtěch Klimeš, šéf vývoje OKbase
Vojtěch Klimeš, šéf vývoje OKbase

 

Jsou nějaké novinky v docházce?

Ano, firmy zažily náročné období častých nemocí, karantén a izolací zaměstnanců. Jsme si vědomi toho, že z plánování směn a zajištění fungování malých i velkých provozoven se kvůli tomu stal nelehký úkol. V OKbase mají naši zákazníci už dlouho k dispozici sadu nástrojů pro plánování směn. V uplynulém roce jsme tuto sadu rozšířili o možnost vytvářet kapacitní plány. Nastavit si potřebné kapacity pro zajištění provozuje je ale jedna věc, jejich naplnění reálnými zdravými lidmi je věc druhá. Proto jsme přidali i inteligentní funkce pro vyhledávání vhodných zaměstnanců pro obsazení naplánovaných směn. Tím ale nekončíme a připravujeme řadu dalších vylepšení. O tom ale až příště.

 

Jaké jsou vaše zkušenosti po zavedení počítání dovolené v hodinách?

Sžívali jsme se s novým pravidlem společně s našimi zákazníky. Sice se dovolená počítá v hodinách, ale čerpá se (většinou) dále jen ve dnech nebo půldnech. Přineslo to řadu problémů, o kterých nikoho dříve ani nenapadlo uvažovat. Například co se má stát, když zaměstnanec přijde do práce a třeba po hodině práce nastane situace, kdy potřebuje čerpat dovolenou.

 

Ještě nějaké novinky byste rád zmínil?

Důležitou změnou, která ovšem nebyla moc viditelná, byla změna vyhodnocování práv ne na zaměstnance, ale podle pracovně-právních vztahů daného zaměstnance. To ve webovém klientovi umožňuje lépe řídit přístup nadřízených ke správným údajům daného zaměstnance.

Pokračujeme v přepisu webového klienta do moderních softwarových technologií. Výsledkem bude zjednodušení a urychlení vaší práce i praktičtější vzhled, uzpůsobený různým velikostem i rozlišení monitorů. Rádi bychom vás požádali o názor, jak vám změny vyhovují, jak se vám nyní v OKbase pracuje. Na odkaze Productboardu nám prosím ohodnoťte 4 vybrané změny a budeme velmi rádi, když nám k tomu připíšete i vaše postřehy. Slibujeme, že každý komentář budeme brát vážně. Průzkum vám nezabere více než 10 minut. Za vývojové i UX oddělení předem děkuji. Uvítáme i jakoukoliv další zpětnou vazbu k probíhajícím úpravám.

 

Děkujeme za rozhovor.

 

 

Pozn. autora - počet uživatelů služby OKbase se v roce 2021 přehoupl přes 225 000 (u téměř 300 velkých společností) a počet lidí jen v týmu OKbase (vývoj, implementace, podpora, obchod a další specialisté) přesahuje stovku a stále roste.

Přehled volných pozic inzerujeme na www.oksystem.cz/kariera, například k 17. 2. 2022 hledáme analytika/čku > Analytik/Analytička komplexního HR řešení | OKsystem. Děkujeme za případná přesdílení a doporučení.

 

#dochazka #OKbase #personalistika #HRmanagement #legislativa

Zjistěte, jak může pomoci OKbase i vám Napište nám

Dále doporučujeme články

Reportáž: Když přijde ISO audit do personálního oddělení

3. 6. 2021 3 minuty čtení
  OKsystem

Co můžete čekat, když se chystá auditor do personálního oddělení a vy máte HR řešení OKbase?
→ Pokračovat ve čtení

#OKbase #personalistika #HRmanagement

Kde a kdy je vhodné používat mobilní docházkové terminály?

13. 10. 2021 5 minut čtení
  Vojtěch Klimeš

Ačkoliv se může zdát, že nasazení mobilních terminálů je přímou reakcí na pandemii, opak je pravdou.
→ Pokračovat ve čtení

#dochazka #OKbase

Personalistika bez papíru, neboli paperless HR. Co si pod tím představit?

8. 9. 2021 3 minuty čtení
  Vojtěch Klimeš

Proč zatím nejde elektronicky podepisovat důležité pracovněprávní dokumenty? A kde naopak už teď můžete fungovat bez zbytečných papírů?
→ Pokračovat ve čtení

#personalistika #legislativa

Školení OKbase - pro nové zaměstnance i pro ty, kteří si chtějí rozšířit své znalosti

7. 12. 2021 3 minuty čtení
  Jitka Sotonová

Jak hodnotí průběh školení účastníci a které kurzy nejvíc letí?
→ Pokračovat ve čtení

#OKbase